Stormaktstiden

Idag har Sofie ingen motivation.
Stjärtgossen ligger redan och sussar sött i sängen.
Kl 21 ikväll ringde Jennie och påminde mig om att vi hade inlämning på vårat hemprov i historia 00.00 inatt. Jag bänkade mig vid historieböckerna, och blev nu klar, 23.17
Här kommer alltså ett efterlängtat utdrag, faktiskt sista delen, av mitt hemprov i historia;


Tillslut hade Sverige jättemycket mark, men inte resurser till att försvara sig. Grannländerna var ju väldigt sugna på att ta tillbaka sin mark.

Slaget i Poltava var ett avgörande fall; Först går man in i Ryssland men man möter aldrig något riktigt motstånd, så man fortsätter att traska inåt. Det blir vinter och svält. Armén blir väldigt försvagat och när väl drabbningen kommer står ju Sverige redan helt utmattat. Sverige krossas i Poltava.

Kungen lyckas undkomma och flyr hem till Sverige. Väl hemma bestämmer han sig för att göra ett sista ryck mot Norge, där han dör.

Att kung Karl X1 Gustav dör är den avgörande punkten för Sveriges stormaktstids fall.
 
Jag vill tacka Mattias Torstemo för hjälpen. Inte för att han någonsin kommer läsa detta, med tanke på att han ej ens har TV i huset. Men historia - det kan han!


Kommentarer
Postat av: jennie

utan mej hade du inte ens kommit ihåg att lämna in. men inget tack får man. näe men ja e inte bitter,
( ja e faktsikt inte så bitter, ja ville bara få in lite robert:p )

2008-01-30 @ 23:34:07
URL: http://jennieforss.blogg.se
Postat av: linda

nu tappade jag min kommentar igen bara för att jennies var så himla skön! hahahaha!!

2008-01-31 @ 11:23:10
URL: http://lindalynn.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0