Det är över nu..

Skolan är över, i alla fall för ett tag.
Studentdagen började med att klä sig i sin fina vita klänning, packa en liten väska med typ nyckel och täckstift,  rulla in lärarnas blommor som stått i vatten över natten, packa en liten grön påse med gott-att-kanske-dricka- i-aulan-dricka, dubbelkolla kom-ihåg-listan tre gånger om. Jag var nervös över att kanske glömma mössan hemma. Ta en buss ut på frösön till Jennie. En liten fördrink där innan vi vandrade iväg till kalle där vi skulle äta frukost. Åka flak in till skolan. Vi kommer fösent och någon har redan börjat prata i aulan när vi kommer instormandes, 24 st. Alla jublar. Sitta i en överfylld aula med en klänning i ett tyg som slickar sig då det är blött, det rinner både på ryggen, i pannan och mellan bröna. Jag smiter ut i korridoren ist. Där hittar jag mina två klassmentorer. Jag tar en cider med dem, även fast de säger att jag inte får. Det var ganska kul. Sedan in i klassrummet för att få betygen. Alla är kissnödig, det blir aldrig någon ro i klassen, helt plötsligt ska vi rusa iväg ner till entrén för att gå ut på trappan. Min hjärna hänger inte riktigt med. Stannar upp i trapphuset för att kanske få se en glimt av en stor "sofie bf3b" skylt, med mina föräldrar. Men det har inte kommit så mycket folk än. Redan här börjar jag få onda aningar om min familj. Nere i entrén är A-klassen redan på väg ut. Nu är det vår tur. Ingen har någon riktig koll, men ut kutar vi, och skriker studentsången. Nu är vi färdig, fullt med folk runt omkring oss, vart går man ut? Hittar ett litet hål där jag smyger ut. Nu ska man ut på gräsplanen och leta reda på sin familj. Runt omkring mig står mina vänner och kramas med sina familjer. Mina egna päron är inte här. Kul jävla liv. Jag känner hur det kokar i mig, det är varmt jag är törstig och mina föräldrar är inte här, så jävla typiskt mamma och pappa. Jag får helt enkelt gå och mingla runt själv i ca 10 minuter tills jag plötsligt hör Klintan ropa; sofie, de är här nu". Jag ser mamma och vill bara slå henne hårt. Det är bara mamma och syster som är här nu. Jag är törstig men det är tydligen pappa som har dricka till mig. Jag vill bara därifrån.
Kliver upp på flaket sedan iaf. Stå där och skrika i flera timmar, ja det hade ju sin charm det också.
klassen 
Dricker ganska mycket på falket, och det är varmt. När åkturen är färdig och jag kliver av känner jag att alkoholen tagit mer än jag trott. Ringer syster så hon får komma och möta mig. Vi har bokat bord till loftet till kl 3, klockan är 5 i, så vi lägger på ett kol. När vi äntligen är där är klockan nog tio minuter över. Jag och Jessika är alltså först. Vart är resten av familjen?? Sena igen. Oväntat. Plåga sig igenom en middag med familjen och morbror och hans fru. Inbillar jag mig, eller sitter Jessika och puttar till mig ibland?
Hem och vila en sväng. Blir opepp. Mikael, Lina och Pär kommer. Vi åker och köper glass. När vi kommer tillbaka är klockan 20.00. Då skulle vi ha samling med klassen vid stora kyrkan. Det är inga där så vi åker förbi. Ringer Jennie. Då har de gått upp till Daffys ist. Okej, jag går dit. Då år jag sms av Jennie igen. Vi är på Campus. Jag vill inte ägna hela kvällen åt att leta min klass runt hela stan, så jag är hemma med mina nära och kära ist. Kristina kommer ner med delar av hennes klass.
 kåpå
Det har blivit så dåligt studentfirande nu på senare år. Polishelvetena går omkring och häller ut alkoholen för oss. Vad är det för sätt? det räcker väl med om de häller ut för de som inte behöver något mer? men de som kan bete sig kan väl få ha sitt kvar? Dags att bojkotta studentfirandet??
Det slutadealltså att ag var med Lina, Mikael, Pär, Hepo och Joel. Det räckte bra för mig.

Vaknar dagen efter och ska på min egna studentmiddag. Känner mig sådär i huvudet men det klarnar framåt dagen. Träffar hela släkten och får paket. Lasse Åberg-glas, Lasse Åberg-tavlor, smycken och tatueringar. Därför har jag nu tillbringat två dagar åt att sitta vid datorn och leta motiv. Blir det en blomranka på smal(tjock)benet?
se tattoo 

Vaknar upp lördag. Dags för nästa studentmiddag med god mat. Pärsallad och Kött. Någon som känner igen den exklusiva bjudmaten? Nu var det Daniels tur.
då 

Jahopp, söndag - ledigt? nej nu är det Stina, Mikaels kusin som ska ha middag. Gratis är gott.


Men nu är det över. Skönt. Nu är jag ledig ända tills, ja, då jag ska på semester. Sedan börjar jag jobba.


See you on Domus

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0