Tomteland


Jag blev ett barn på nytt. Så fort man gick genom grindarna till tomteland började det snöa och mystiken runt om i skogen tätnade. Jag och syster smög gångvägen framåt med förväntningar högre än skyarna själva. Vi spanade efter troll längs skogskanten och strax var vi framme vid trollnästet. Vi klev in genom dörren och vi utbytte en menande blick -inte lika coolt som när man var liten.
Vi smög vidare till tomtens eget hus, precis som alla andra barn. Där kan vi snacka fullt hus och barn trängdes och bråkade om vem som skulle hoppa upp i knät på han.
Tanken var från början att jag skulle vara en av dom som viskade mina önskningar i hans öra, men hysterin där inne fick mig att ändra planen. Jag och syrran smög in till hans sovrum istället och kikade efter om han hade bäddat med sidenkakan. Så var inte fallet och besvikelsen var ett faktum.
Efter att ha gått runt och kikat på allt intog vi restaurangen för att avnjuta en jultallrik med köttbullar, pärer, skinka, prinskorvar och rödbetssallad. Återigen insåg vi att detta nog inte var något för oss.
Vi letade reda på ett bord och här sitter vi än. Vi låtsas att vi fortfarande äter och ignorerar alla hysteriska barnfamiljer med tjutande ungar som letar efter någonstans att sitta.
Vi planerar att sitta kvar här tills det sista och bästa eventet på programmet kommer; fyrverkerier kl 16. Dryga timmen kvar.
Får man sitta och ockupera bord i över tre timmar utan att handla nåt? Ja, vi är ju på tomteland, där måste alla, speciellt personalen, vara snälla!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0