Idag trodde jag att jag tränat för sista g...

img_0139 (MMS)

Idag trodde jag att jag tränat för sista gången.  Dom sa till mig att hjärtat växte "fel" vid ansträngning; runt hjärtat sitter en hjärtsäck; perikardium, som ligger där som en stark hinna. Eftersom den sitter så hårt fast runt hjärtat så växer hjärtväggen med sin muskulatur innåt istället. Ju kraftigare muskelväggen växer till sig desto mindre blir då kammarutrymmet där blodet ska vara. Oj, tänkte Sofie, då måste jag sluta träna med detsamma!  Till min lättnad gällde detta bara vid riktig plötslig, jättemycket ansträngning, tex. vid hjärtinfarkt.  Då man tränar växer väggen långsamt och perikardiet hinner töjas med muskeln utåt istället.  "tur för mig" tänkte jag och gick upp på gymmet på lunchen.  Dagens ord; Dyspné = andnöd Dagens ord 2; Synkope = svimmning, plötslig och tillfällig förlust av medvetandet, i regel orsakad av rubbad blodcirkulation med blodtryckssänkning och otillräcklig blodtillförsel till hjärnan.  Dagens ord 3; Angina pectoris = kärlkramp Dagens studier är därmed slutförda. Då återstår för mig att sätta på mig löparkläder (med långkalsonger under), gå upp till ÖSK och sätta mig vid ett bord och titta på adrenalinpumpande vildoxar med min gamla vapendragare över ett glas rött, kanske två, och rabbla upp anlednigar till varför man får dricka vin mitt i veckan och konstatera att det minsann inte bara är älgjägarna som får ut i skogen och jaga storvilt denna vecka.  tack för visat intresse


Kommentarer
Postat av: Linnea

Ett glas rött, bra där Sofie! Du har mognat;)

2011-09-07 @ 21:37:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0