Jag höll på att missa att det varit påsk

Tur att man blev påmind av killen som är så liten att han fortfarande har påsklov;
"Fy fan vad skönt jag har haft det i fjälls hela påsken Sofie!"
-Jaha?!?! jag vill inte höra, jag har jobbat slaviskt hela veckan, mest inomhus. Jag har fått så lite sol att mitt ansikte börjar se grått ut. Känns det som. (sanningen är att jag faktiskt lapat sol jag också och fått så starka fräknar att de faktiskt inte går att sminka över längre).
Jag sa att jag hoppades att han var röd som en tomat i ansiktet. Det var liksom det värsta och mest sarkastiska jag kunde komma på att säga till Mr Sundvisson som lät så självgod på andra sidan luren.

Påsken började med tristess. Hemma själv med pappa eftersom mamma jobbade.
Jag fick ett SMS av min kära vän som satt på bussen hem från Umeå där hon avslöjade att det fanns en eventuell blivande man till mig i sätet snett framför henne; En mycket stilig ung man i haglöfskläder och såg överlag allmänt sportig ut.
Jag hann fundera ca 2 sekunder, sedan ringde jag min väns pojkvän så jag fick följa med in till stan och hämta upp Kristina på bussen och då få chans att ta kontakt med denna oerhört snygga människan.
Tre timmar senare stod jag coolt lutad mot L200an och inväntade den ankommande bussen. Det visar sig att min vän tappat snyggingen ur sikte vid bussbytet och han är nu som bortblåst. Jag kan sätta pengar på att den fan hoppade av i Strömsund. Allt snyggt hamnar på något konstigt sätt alltid i Strömsund.
Jag fick återigen styra kosan hemöver utan kärlek.


Trots det inte alltför superexemplariska vädret skulle naturligtvis hela släkten som åkt ända från Stockholm knoga på och gå ut på isen och fiska varenda dag, trots västanvind och isregn.
Det är liksom våran grej; vi fiskar och äter godis. Hela dagarna. Varje dag. På kvällen äter vi fisk. Inte fisken som vi fått upp på dagen, för det är aldrig någon av oss som får någon fisk då. Nej, morbror Kurt som själv anser sig vara proffsfiskare har långt innan påsken varit upp till Landösjön och fiskat för att säkra påskmiddagen till hela släkten. Sedan ska vi sitta och lyssna på historien om när han fick upp den superstora fisken. Han gillar också att berätta historien om när jag var med till Landösjön och fick fisk. Jag fick en jäkla stor fisk ska ni veta, men linan var ju för klen så jag tappade ju fanskapet. Morbror Kurt svor mer än mig den dagen. Jag minns det.
Iår däremot, var inte morbror Kurt närvarande eftersom hans frus syster var på besök så de hade egen fest inne i stan. Så vi fick äta tacos.
Jag rynkade näsan åt tacos på påsk och åkte ner till min väns familj på centralorten istället. Då fick jag älgfilé. Efter middagen sa min vän att hon skämdes för sin pappa som var så full. Jag märkte inte att han var full. Jag tyckte han var lika sluddrig som vanligt.



Jag har tvättat alla mina kläder två gånger nu, men de luktar fortfarande rök. Tjusningen med påsken är att man får ha täckbyxor påsig jämt och man behöver aldrig duscha.



Påskens Bästa..
*Blodsockersfall: Kristina har inte ätit på hela skärtorsdagen och åker in på drive-inen. Bruden i kassan tar enligt Kristina för lång tid på sig varpå Kristina (som är så ordentlig i vanliga fall) ryter genom fönstret "Skynda dig då, jävla påskluder!"


Påskens Jobbigaste..
*Problem: när man ska grilla korv och röken följer efter en, även fast man tillslut har gått ett helt varv runt eldjäveln.



Och slutligen Påskens bästa tips for life av KrilleKusin: Grilla aldrig en korv uppochner, då ramlar den av. Ja, dessa stockholmare är inte så dumma ändå?



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0