Vikt(igt)

Igår tänkte jag "blåsten ska fan inte stoppa mig, jag ska se allt positivt, så om jag tar en joggingtur nu med extra motstånd är ju det jättebra".
Idag vaknade jag lite tröttare än andra dagar så jag antar att blåsten tog ut sin rätt.
Så idag tillbringar jag dagen inne.
Vad finns då att göra i en etta på 40 kvadrat utan TV eller internet?
Min blick föll på garderoben och jag började genast gå igenom allt. Jag kunde snabbt konstatera att en shoppingdag skulle ha varit bättre, men folk som känner mig vet att jag hellre lägger pengar på mer onödiga saker än kläder. Så jag antar att jag får gå i mina samma gamla fula trasor som alla andra år.
Men våren är ju ändå fräschhetens tid och när man ser modellerna på Gina tricot- reklamen drar man ju ändå en längtans suck. Men innan jag hunnit suckat klart de gångerna, har jag ändå kommit på att mina lår ändå inte får plats i dessa färgglada stuprörsjeans, hur snygg de än är och innan reklamen är slut har jag alltid beslutat att mina jeansleggings får hålla ett år till.

Tillbaka till garderoben.
Hittade dessa fantastiskt stora jeans i strl 46 som en gång i tiden var försmå för mig. Jag kunde inte låta bli att dra på mig dom. Varje gång jag gör det blandas min förtjusning med min ångest och jag blir påmind om att fetma är en sjukdom som är väldigt svår att bota, om den ens gör det.

En överviktig persons huvudproblem är aptitregleringen; mättnadskänslan är för högt inställd. (som min coach Jenny på itrim sa till mig; "våga vara hungrig Sofie, du kommer inte dö av det")
Det är ju så att en överviktig person som lyckats reducera sin vikt ner till normalvikt har i ett längre efterförlopp ett lägre energibehov än en som ständigt varit normalviktig. Energibehovet mellan dessa två är i vila 20% och vid fysisk ansträngning ca 25%. Förklaringen till detta är att efter en lång tids övervikt har individens metabolism och även individens rörelsemönster blivit anpassat till övervikten, vilket resulterat i ett lägre utnyttjande av energin. Detta förklarar delvis varför en tidigare överviktig person i efterförloppet till en viktnedgång så lätt kan bli överviktig på nytt. Den samlar alltså på sin energin i större utsträckning istället för att göra sig av med den. (mitt favoritkapitel i medicinboken på min sjuksköterskeutbildning handlar om fetma)

Jag konstaterar återigen att det inte är konstigt att man är tjock då alla människor och djur har en impulsmeknism som signalerar både om att spara energi och äta mycket när föda finns och även att förbruka så lite energi som möjligt.


Jag har börjat titta på Biggest Loser på tv igen, det är därför jag blivit så fettfixerad denna vecka

Nu kallar den härigt blommiga byxdressen på mig från garderoben så det är bäst jag fortsätter med kläderna. Det är förvånansvärt hur mycket kläder det får plats i tre skåp.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0